קודם כל – ודאי, אך לא בכל תנאי! בואו נהיה כנים, באמת. האם אנחנו שומרים נכון על גופנו? אנחנו מתנהלים מתוך לחצים, רובנו ישנים מעט מדיי, נמנעים מפעילות גופנית ואוכלים לא בריא. גופנו משתדל לשמור על בריאותנו עד שלעתים הוא נכנע למחסור, לרעלים העודפים וללחצים.

הגיע הזמן להשלים עם גופנו. אחרי הכול – הוא החבר הכי קרוב ונאמן שלנו ואין זמן מושלם מערב ראש השנה לסליחה ולהתחדשות.

אנחנו בשיאה של תקופה בה אנו נקראים לחשבון נפש ולבקשת סליחה מן הזולת. אך כמה מאתנו עוצרים לחשבון נפש עם עצמנו? עם גופנו? ואם מצאנו כי חטאנו, בואו נשנה. אחרי הכול, בידינו לתקן ובידינו להתעלם עד שגופנו לא יוכל לנו עוד. במה תבחרו השנה?

ראש השנה מסמל התחדשות, מחזור הזמנים והזדמנות פז לאתחל מחדש את חיינו ובריאותנו. זה הזמן לאתחול של מערכות יחסים אישיות, משפחתיות וחברתיות, ומעל לכול – מערכת היחסים שלנו עם האני הגופני והאני הנפשי שלנו.

7 מפתחות לבריאות ולשלום עם גופנו

  1. שינה איכותית

ישנים טוב = מרגישים טוב

קצב החיים המודרניים אינטנסיבי עד בלתי נסבל. אנו מוצאים את עצמנו מוטרדים ומתקשים להירדם, ישנים מעט מדיי, עייפים, לא מרוכזים, עצבניים, לא שמחים ולא בריאים. מרוב מטלות אין לנו זמן לעצור, לארגן מחדש את חיינו ולהתנהל נכון מול לחצים.

אנו חיים בממוצע  כ- 80 שנה, ישנים כשליש מחיינו ועובדים כשמינית מחיינו. לפחות 30%  מהאוכלוסייה בישראל סובלת מנדודי שינה, חמישית התינוקות לא ישנים בלילה, ילדים נרדמים בבית הספר ומבוגרים מתקשים ללמוד, לזכור ולהתרכז.

אדם מבוגר זקוק ל- 7-8 שעות שינה רצופות ואיכותיות, לא פחות! חוסר שינה מתמשך מוביל לפגיעה בכל מישור בחיינו: גופנו נחלש ועלול לחלות, החוסן הנפשי שלנו פוחת, מערכות יחסים נפגמות מתשישות, קושי להקשיב וחוסר סבלנות. לא חבל?!

מילת עידוד: אל דאגה! בידיכם לשפר פלאים את מצבכם. בואו נחליט להוסיף שעת שינה אחת בכל לילה ובתוך ימים ספורים תרגישו רעננים, יעילים ואף רזים יותר.

  1. ניהול לחצים

ישראל היא מדינה מאתגרת במיוחד לאזרחיה ותושביה והמציאות היומיומית כאן מייצרת סטרס בשפע. כמה גורמים בולטים לסטרס (מתח נפשי ופיזי):

  • מצב ביטחוני לא יציב, מתח, טרור, אובדן ואבלות על יקירנו וחשש לבאות
  • קשיים כלכליים ובעיות פרנסה נוכח יוקר מחיה משתולל
  • פגיעה מדאיגה בתנאים סוציאליים בכל חתכי הגילאים והמגדרים
  • פערים בין עמים, עדות ודתות המייצרים תסכול ופשעי שנאה במקום הרמוניה צבעונית

רבים מתלוננים ש"אין זמן לנשום", מרוב מטלות לא נחים לרגע עד שהלב דופק במהירות, הגוף נכנע ללחצים הבלתי פוסקים ומשדר סימני אזהרה כמו: מגרנה, כאבי גב וצוואר, פיברומיאלגיה, בעיות עיכול, בעיות פריון, אסטמה, אלרגיות, דיכאון ועוד.

לפני כעשרים שנה ארה"ב הגדירה "סטרס" כמחלה ולא 'רק' סימפטום, מכיוון שסטטיסטית המשק הכלכלי בארה"ב סופג הפסדים עצומים בגלל תפוקת עבודה מינימלית, היעדרות עובדים ומעסיקים שדיווחו על סטרס והשמנה בשל "אכילה רגשית" של ג'אנק פוד וסוכרים במצבי מתח.

מילת עידוד: לרוב, באמצעות כלים פשוטים ניתן לשלוט בסטרס במקום שהוא ישלוט בנו ובגופנו. תמיכה ממשפחה וחברים, פעילות גופנית, יוגה, חיוך, חיבוק, הקשבה, מדיטציה, הקשבה למוסיקה, מנוחת צהריים, שתיית מים, הפסקות ופינוקים קטנים מסייעים לנו להפסיק הסלמת סטרס, להוריד רגל מהגז כדי לנשום ולחשוב לרגע על הנסיבות.

  1. שתייה מספקת

מרכיב עיקרי בגופנו הוא המים (60% – 70%). אנחנו חיים במדינה חמה וקריטי שנאמץ הרגלי שתיה נכונים. תהליכים פיזיולוגיים וחשיבתיים זקוקים למים. גופנו זקוק למים על-מנת לשרוד, לגדול, להתפתח ולהתרבות.

בטמפרטורה ופעילות גופנית ממוצעת כדי להתמיד לשתות 8-10 כוסות מים ליום (1.5 – 2 ליטר ליום). יש הטוענים שאינם חשים צמא, 'מספיק' להם 2-3 כוסות מים ליום אך הם סובלים ממיגרנה, עצירות ועצבנות… נגלה לכם סוד? צמא הוא חוש נרכש! אם אינכם רגילים לשתות מים, כדאי שתרגילו את עצמכם.

מחסור במים מהווה גורם משמעותי להתפתחות מחלות, לחולשה ולהשמנה. הימנעו משתיית משקאות ממותקים והמעיטו בשתיית קפה שמצד אחד מעורר לרגע ומצד שני משתן וגורם לאובדן נוזלים רב מכמות הנוזלים ששתינו בכוס הקפה.

שמרכז הצמא והרעב במוח סמוכים זה לזה, ולכן לעיתים יש נטייה לאכול כשצמאים במקום לשתות – מה שיתרום כמובן לאכילה מיותרת ולהשמנה.

מילת עידוד: המים בארצנו טעימים. קחו אתכם בקבוק מים לכל מקום שאתם שוהים וזכרו לשתות, לפחות פעם בשעה. בתוך ימים ספורים יחולו שינויים נפלאים: תהיו יותר ערניים, אנרגטיים, יצירתיים ורגועים ואף תפוקת העבודה שלכם תגדל ותשתפר. אם הייתם רגילים לשתות מעט מדיי, יתכן שתרזו מכיוון שתרגישו מלאים ופחות רעבים.

  1. פעילות גופנית – במידה

לכולנו יש מכרים שפעילות גופנית היא מנת יומם ממש כמו צחצוח שיניים ומכרים שבקושי זזים למשל: עובדי משרד, רופאי משפחה, רו"ח שיושבים שעות אינטנסיביות יום אחר יום וכמעט שאינם פעילים גופנית. ואז, לאחר יום עבודה שהצמיד אותנו לכיסא אנחנו חוזרים הביתה וממשיכים לרבוץ מול מסכי המחשב והטלוויזיה.

פעילות גופנית נחוצה לתפקוד ובריאות כל מערכות גופנו ובלעדיה אין לנו חיים. בעולם יש מאות אסכולות ומחקרים כמה, כיצד ומתי עלינו להיות פעילים גופנית. מחקרים חדשים מצביעים על תפנית מעניינת ומעודדת: קימה מהכיסא כל 10 דקות לצורך פעילות גופנית בעצימות נמוכה של דקתיים חשובה ומשפיעה על בריאותנו אף יותר מאימון אינטנסיבי בחדר כושר שתועלתו בצדו.

כדאי לשלב תרגילים בבית או בחדר כושר למשך 20 דקות 3 פעמים בשבוע במהלכם מזיעים קלות. פעילות גופנית במסגרת קבוצתית משפיעה טוב יותר על בריאותנו, מגבירה מוטיבציה והתמדה ומסלקת מצב רוח ודיכאון.

מילת עידוד: תזיזו את עצמכם – זה קל, מהנה ומרגיע. בחרו לעסוק בפעילות גופנית שעושה לכם טוב ותורמת להנאה ולסיפוק העצמי שלכם. אל תגזימו! עודף פעילות גופנית עלול לגרום לכאב, לקריעת שריר ולחולשת הגוף. כשחולים רצוי להימנע מאימון יתר. אל תשכחו לנשום, להרפות שרירים ולנוח. זהירות! זה ממכר J

  1. תזונה נכונה

גופנו הוא מכונה חכמה, עמידה ומשומנת היטב שתפקידנו לתחזק נכון על-מנת שימשיך לתפקד במלוא הפוטנציאל שלו בעבורנו. בעל מכונית זוכר למלא את המכונית שלו בדלק ובשמנים מתאימים, דואג לניקיונה, לתחזוקה שוטפת ולטיפולים תקופתיים.

עם יד על הלב, האם אנחנו מתייחסים לגופנו במלוא האחריות והאכפתיות כמו אל מכוניתנו? האם אנחנו מזינים ומרווים אותו במזון איכותי עשיר בוויטמינים ומינרלים או בג'אנק פוד ומשקאות ממותקים ותוססים? האם אנחנו דואגים מאפשרים לו תנועתיות ומנוחה בדיוק במינון ובתזמון המתאים לו?

בארצנו יש שפע צבעוני ומדהים של מזונות בריאים ו… לא בריאים ואף מזיקים. את כספינו וזמנינו אנחנו משקיעים בתכיפות לא מבוטלת בבחירה כיצד להזין את גופנו: האם חשוב לנו לקנות מזון איכותי או קלוקל. האם יש לנו המידע הנחוץ לקניית מזון איכותי ומזין לנו וליקירנו?

מילת עידוד:  אמרה עממית: מה שנכניס לגופנו הוא מה שנקבל – כמה שזה נכון! עם מעט מוכנות ניתן ללמוד לתכנן את קניותינו ולהשתמש נכון ובאופן מגוון במוצרים הבריאים בהם מילאנו את המקרר והמזווה שלנו.

שגרת ארוחות עדיפה מבלגן. כך הגוף שלנו מפתח שעון ביולוגי מאוזן. להימנע ממזון מתועש העשיר בכימיקלים וקלוריות. במקום ממתקי זבל העשירים בסוכרים ובצבעי מאכל אפשר לקנח בתמרים או בשוקולד מריר איכותי.

דוגמא לארוחת צהריים: מנת חלבון איכותי (עוף אורגני או סלמון בשמן זית ועשבי תיבול, ירקות מאודים (שעועית ירוקה, כרובית, ברוקולי וכויו"ב), סלט ירקות טריים, קטניות מונבטות, שומן בריא מאבוקדו או שמן זית או שמן קוקוס או סמנה / גהי.

  1. החלטה לטפל ולא להתעלם מתסמינים

במערבולת החיים פתאום כואב לנו הגב, הראש מרגיש כבד והבטן נפוחה לנו. אנחנו מתעלמים וממשיכים במרוץ האינסופי להשלים משימה ועוד משימה ולהיות שם בשביל בני משפחתנו ומקום עבודתנו. אמרנו לעצמנו שהמיחושים ייעלמו כפי שהופיעו, אך למרבה התסכול זה לא קורה, להיפך: הכאבים התעצמו והופיעו סימפטומים חדשים ומציקים שמאלצים אותנו לעצור ולעשות לרגע חשבון נפש עם גופנו.

מילת עידוד: גופנו יכיר לנו תודה אם נכיר בבעיות ונפעל ללא דיחוי כדי לאבחן אותן ולטפל בהן. דחייה או התעלמות מתסמינים ומבעיות פיזיות לא מעלים דבר אלא עלול חלילה להעמיק ולהעצים את מצב החולי והסבל המתלווה לו. במרבית המקרים, טיפול בשלבים ראשוניים של מחלה יוביל לריפוי מהיר וטוב.

  1. מערכות יחסים נכונות

הנושא שנכתבו עליו ובגינו הכי הרבה ספרים הוא מערכות יחסים אישיים ובין אישיים. כמה אהבה והתפתחות וכמה כאב וייסורין מולידות מערכות יחסים בין בני אדם. כשכל מערכות היחסים בינינו לבין עצמנו, בינינו לבין הורינו, בני זוגנו, ילדינו ומכרינו מאוזנות וכנות נחווה תחושת סיפוק, אושר ופריחה, נרגיש בריאים ואנרגטיים, נחווה ביטחון ותחושת שייכות נעימה.

כשמערכות היחסים בינינו לבין משפחתנו לא תקינות אנו עלולים לחוש תסכול, בידוד וחולי. כשמערכות יחסים בין אישיות בחיינו זורמות באיזון נחווה ריפוי מהיר, חיוניות ובריאות.

מילת עידוד: אמרה סינית לראש השנה אומרת: "לא כל אחד יזכור אם בירכת אותו, אבל כל אחד יזכור אם שכחת לברך אותו". בואו נרים את הכפפה וניצור סביבנו אווירת פיוס, אהבה ובריאות.

לסיכום, הגוף שלנו כמכונה משומנת היטב הזקוקה ליחס הוגן ולטיפול נאות כדי שיתפקד תקין ללא כאב, חולשה וחולי. האם אתם נוהגים בגופכם בצורה הראויה? זכרו: רק אם תתייחסו אליו בכבוד הוא יחזיר לכם יחס זה, יהיה לצדכם וישרת אתכם נאמנה.

פיוס עם עצמנו, שלום עם גופנו, שמחה עם רוחנו, קירוב לבבות ותפילת הלב. אני מצטרפת לכל המבקש שלום עם עצמו וגופו – לו יהי, אמן!